Dagens gang

Modtagelsen

Det er vigtigt for os at tage godt imod alle børn og forældre, der kommer i vores hus om morgenen, vi trøster og vinker, når der er behov for dette samt tager imod korte beskeder omkring barnets trivsel, siden vi sås sidst. For nogen børn og forældre kan afskeden være svær, dette tilstræber vi at afhjælpe, for at alle får så god en start på dagen som muligt.

Vi tilbyder hver morgen, muligheden for at få lidt morgenmad i et kort interval fra kl. 7.00 -7.30, når intervallet er så kort, er det fordi vi hurtigt om morgenen bliver mange børn på lidt plads, og derfor vil vi gerne fordele os i flere rum, når klokken er 7.30.

Formiddagen

Klokken ca. 8.45-9.00 serverer vi et formiddagsmåltid, der ofte består af frugt, brød og vand. Derefter har vi forskellige aktiviteter på stuerne, nogen er på tur i området, og andre er på legepladsen. Børn har forskellige behov, og vi kigger hver dag på, hvad det er for en børnegruppe, vi har, hvor er deres energi – og hvad har vi glæde af at styrke lige præcis i dag.

Frokost

Frokosten serveres omkring kl. 11, vuggestuen går ofte i gang lidt før. Børnene hjælper til med at hente vogne i køkkenet og dækker bord. Ved måltidet taler vi sammen om oplevelser, vi har haft derhjemme, eller måske noget der fylder fra en leg tidligere på dagen. I vuggestuen vil det ofte opleves, at børnene sanser maden mere – med hænderne. Der bliver eksperimenteret med at mærke, om maden er fast, blød, grynet – om det kan puttes i vandet og måske skifte farve. Dette er en del af det måltids dogme, der er udarbejdet i vores klynge, og som vi tror på, er med til at give børnene et positivt forhold til mad, og ikke mindst det at spise sammen. Vi øver os i det sociale fællesskab at mærke egne grænser, at hjælpe side vennen og bidrage til at alle får en god oplevelse sammen.

Vuggestuen

Kl. 7.00 Vi starter dagen stille og roligt med morgenmad serveres til de morgenfriske børn. Børnene skal være mødt ind inden kl. 7.30 hvis de skal have morgenmad.

Morgenstunden mellem kl. 8.00 - 9.00. Stuerne åbnes og børnene leger roligt i stuen på eget initiativ. Vi lægger vægt på at give børnene en god start på dagen med småsnak om hvordan morgenen er gået, er der sket noget spændende osv. ligesom det er vigtig at give personalet besked, hvis der har været noget udsædvanligt med barnet om natten.

Kl. 9.00 er alle børn og voksne mødt ind, hvis jeres barn kommer senere bedes I melde det ud via SMS eller på Kbh barn af hensyn til planlægningen.

Kl. 9.30 - 10.30 Børnene deles ofte op i mindre grupper. Leg og aktiviteter ude og inde: ture ud af huset, motorik, sang og musik m.m.

Kl. 10.45 Spisetid. Børnene øver sig i at spise selv og hælde vand op, rydde op efter sig osv. Vi mener det er vigtig, at børnene inddrages i så meget som mulig omkring sig selv. Det at være selvhjulpen er med til at skabe nogle stærke og selvstændige børn, der kan mærke sig selv og sit behov.

Kl. 11.15 Børnene pusles og puttes ud og sove. Vi hjælper de store børn til at lære at være selvstændige f. eks. med at tage tøj af / på. Vi leger og læser bøger, imens børnene stille og roligt - en for en - skiftes og puttes. Når barnet er puttet, lader vi det sove, til det vågner af sig selv.

Kl. 12.00 - 14.00 Sover/Hviler børnene som regel.

Kl. 14.00 Vi starter med eftermiddagsmaden. Vi serverer efterhånden som børnene vågner. Herefter leger børnene indenfor eller på legepladsen, og snart er en vuggestuedag til ende, og vi siger farvel og på gensyn i morgen.

Kl. 15.45/16.00 Samles de børn, der er tilbage i vuggestuen på lukkestuen.

Kl. 17.00 (mandag-torsdag) Kl. 16.00 (fredag) Vi lukker.

Børnehaven

Klokken 7.00 åbner Else. Her serveres der morgenmad til de børn, som ikke har spist hjemmefra. Børnene skal være mødt ind inden kl. 7.30 hvis de skal have morgenmad.

Morgenstunden mellem kl. 8.00 - 9.00. Stuerne åbnes og børnene leger roligt i stuen på eget initiativ. Der siges farvel til mor eller far, og der hygges, læses og leges. Efterhånden som børnene kommer, åbnes alle stuer, hvor lege og aktiviteter foregår, imens der tages imod flere børn og snakkes med forældre.

Morgensamling holdes og der spises formiddagsmad.

Bagefter går vores mange forskellige aktiviteter i gang.

Kl. 11.00 spises frokost. Derefter er vi ofte på legepladsen eller leger i huset.

Kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad ude eller inde alt efter vejr og vind.

Kl. 14.30 vil der være aktiviteter indenfor, eller er vi på legepladsen.

Kl. 17.00 (mandag-torsdag) Kl. 16.00 (fredag) Vi lukker.